تاریخ انتشار: شنبه 1397/10/22 - 19:18
کد خبر: 298069

نوجوان فیلم‌اولی جشنواره «عمار» در گفتگو با «خبرنامه دانشجویان ایران»:

نگاه «کاردستی» به کارهای دست کارگران ایرانی است که دیده نمی‌شوند/ دنبال نگاه جدیدی به تولید داخلی بودیم

نگاه «کاردستی» به کارهای دست کارگران ایرانی است که دیده نمی‌شوند/ دنبال نگاه جدیدی به تولید داخلی بودیم

پرداختن به موضوع حمای از تولید ایرانی، دغدغه خودم بود و با توجه به مشکلات اقتصادی که روز بروز بیشتر می‌شوند و تأکید کارشناسان اقتصادی بر حمایت از تولید داخلی به عنوان یکی از راههای حل این مشکلات، می‌خواستم نگاه جدیدی به بحث تولید داخلی داشته باشم.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار از هفته‌ی در سینما فلسطین برگزار شد، شاهد هنرنمایی فیلمسازان فیلم‌اولی و چهره‌های نوجوان و فعال وعلاقمند به فعالیت در این عرصه‌ی هنرمندانه بود. یکی از نقاط قوت این جشنواره نسبت به سایر جشنواره‌های حوزه‌ی فیلم و مستند که در کشور برگزار می‌شود، توجه به آثار جوانان و حتی نوجوانانی است که در عین رعایت اصول حرفه‌ای اولیه در این حوزه اما به تازگی پا به این عرصه گذاشته و شاید تجربه‌ی چندانی ندارند.

این جشنواره همچنین می‌تواند نقطه‌ی پروازی برای بسیاری از فیلم و مستندسازانی باشد که درون‌مایه‌ی قابل توجه و حرف‌های تازه‌ای برای این بخش از هنر دارند.

 امیرحسین میرزایی از فیلمسازان نوجوان جشنواره مردمی عمار است که 17 سال دارد و با فیلم کوتاه «کاردستی» در نهمین جشنواره مردمی عمار شرکت کرده است.

وی در گفتگو با خبرنگار ما درباره‌ی نقطه‌ی شروع و اینکه چطور تصمیم به ساخت«کاردستی» گرفته،گفت: موضوع فیلم «کاردستی» حمایت از تولیدکننده‌های ایرانی است که کارهای دستی آنها دیده نمی‌شود و ایده ساخت مستند از خاطرات کودکی ما شکل گرفت که در آن زمان کاردستی‌‌هایی درست می‌کردیم و تعدادی از آنها مورد توجه قرار می‌گرفت و تعدادی هم دیده نمی‌شد؛ همین برای ما ناراحت کننده بود، وقتی با یکی از دوستان درباره کالای ایرانی و چگونگی حمایت از آن و جنگ اقتصادی کنونی صحبت می‌کردیم، این موضوع به ذهنمان رسید و آن را با کار دست کارگران ایرانی مقایسه کردیم که کالاهایی را تولید می‌کنند اما دیده نمی‌شوند و مردم به سمت خرید این نوع تولیدات نمی‌روند.

این فیلمساز نوجوان در ادامه افزود: در واقع این موضوع، دغدغه خودم بود و با توجه به مشکلات اقتصادی که روز بروز بیشتر می‌شوند و تأکید کارشناسان اقتصادی بر حمایت از تولید داخلی به عنوان یکی از راههای حل این مشکلات، می‌خواستم نگاه جدیدی به بحث تولید داخلی داشته باشم.

میرزایی درباره مدت‌زمان ساخت این مستند گفت: طرح ایده و فیلمنامه و ساخت فیلم به اندازه‌ای طول کشید که یک روز آن صرف فیلم‌برداری شد و حدود چهار روز نیز برای تدوین زمان برد و چون فیلم داستانی بود، باید خودمان طبق داستان تصویر می‌گرفتیم و اثر را شکل می‌دادیم.

کارگردان مستند «کاردستی» درباره مشکلات و موانع پیش روی ساخت این اثر همچنین گفت: با توجه به سن کم و نبودن امکانات، توصیه می‌کردند فیلم نسازم و موانع را یادآوری می‌کردند اما من می‌خواستم هرطور شده این فیلم را بسازم و با تلاش خودم و همکاری دوستانم برای صدا برداری و تصویربرداری، توانستم این فیلم را بسازم و خدا را شکر از اکران آن در جشنواره عمار هم استقبال خوبی شد؛ البته نقص‌هایی داشت که باید در فیلم‌های بعدی اصلاح شود.

وی پیرامون جشنواره عمار و عملکرد آن گفت: اولین بار است که در این جشنواره شرکت کرده‌ام وهمانطور که از نامش پیداست، جشنواره‌ای مردمی است و این مردمی بودن که هم در استقبال و هم در جایزه ها وجود دارد، از ویژگی‌های خوب جشنواره عمار است اما فیلمسازی که نوجوان است و در این جشنواره شرکت می‌کند انتظار دیده شدن و حمایت دارد که او را برای ادامه راه تشویق کند اما تنها فیلم‌هایی که از لحاظ کیفی و محتوایی در سطح خوبی هستند، تقدیر می‌شوند.

این فیلمساز نوجوان در پایان خاطرنشان کرد: جشنواره عمار کمک خیلی خوبی برای کسانی است که اولین تجربه های فیلمسازی را دارند و می‌توانند در اینجا شناخته و دیده شوند، اما از طرف دیگر عده‌ای تخصص ساخت فیلم را ندارند و به موضوعاتی، مانند برخی موضوعات مذهبی می‌پردازند که نمی‌تواند مخاطب چندانی را جذب کند، در حالی که بهتر است ذائقه مخاطب را شناخت و طوری فیلم ساخت که همه بپسندند.

* گفتگو از امیرحسین دارابی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top